جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

نشست اعضای هیات مدیره با معاون عمرانی استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: از نظرهای هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، به‌عنوان مغز متفکر جامعۀ مهندسی استفاده می‌کنیم.

 معاون عمرانی استاندار کرمان:

نظام مهندسی ساختمان برای بافت فرسودۀ شهر چاره‌اندیشی کند

 

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: از نظرهای هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، به‌عنوان مغز متفکر جامعۀ مهندسی استفاده می‌کنیم.

ابوالقاسم سیف‌الهی در نشستی که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و اعضای هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان در معاونت عمرانی استانداری کرمان برگزار شد، به اتفاقاتی که در سازمان نظام مهندسی ساختمان در دورۀ قبل رخ داد اشاره و تصریح کرد: اتفاقاتی که در سازمان نظام مهندسی ساختمان رخ داد، در شأن این سازمان نبود و موجب شد به اعتبار این سازمان خدشه وارد شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: افرادی هم که قبلاً در هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان بودند، از توانمندی بالایی برخوردار بودند، اما هیچ‌کدام حاضر نشدند کوتاه بیایند.

معاون عمرانی استاندار کرمان به وضعیت موجود در صنعت ساختمان هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما، به تعداد خانه‌هایی که ساخته می‌شود، مهندس وجود دارد؛ اما به‌ویژه در استان کرمان، با توجه به زلزله‌خیز بودن این استان، ساختمان‌سازی باید توسط افراد واجدشرایط انجام شود.

سیف‌الهی در همین رابطه به بیکاری مهندسان جوان اشاره کرد و تصریح کرد: البته وظیفۀ مردم هم نیست که برای فارغ‌التحصیلان صنعت ساختمان شغل ایجاد کنند؛ بلکه مهندسان جوان باید به‌عنوان زیرگروه، با مهندسان معتبر و باتجربه کار کنند.

وی به برخی مشکلات در حوزۀ صنعت ساختمان هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی مهندسان ناظر، فقط نقشه‌ها را مهر می‌کنند، اما در این میان نیز هستند افرادی که کار طراحی و نظارت را به درستی و مطلوب انجام می‌دهند.

سیف‌الهی تاکید کرد: بدون شک اگر این نواقص برطرف و دیدگاه مردم نسبت به مهندسان ساختمان تغییر کند، متقاضیان نظام مهندسی افزایش پیدا می‌کند.

معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به این‌که برخی سرمایه‌گذاران به‌ویژه سرمایه‌گذاران غیربومی، مشاور غیربومی می‌آورند، گفت: اگر اطمینان مردم و سرمایه‌گذران را جلب کنیم، حتی سرمایه‌گذاران غیربومی هم از مشاوران نظام مهندسی استان بهره می‌برند.

سیف‌الهی از اعضای هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان خواست مشکلات را احصا کنند تا در نشست‌های مشترک، برای به حل این مشکلات برنامه‌ریزی شود.

وی به بودجۀ اندک عمرانی کشور و استان اشاره کرد و گفت: بودجۀ عمرانی کشور 16 هزار میلیارد تومان است و این درحالی است که سالانه 40 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان بودجۀ عمرانی استان کرمان را نیز 700 میلیارد تومان دانست و گفت: از این رقم 50 درصد یعنی معادل 350 میلیارد تومان به استان تخصیص پیدا می‌کند که در مقابلِ پروژه‌های نیمه‌تمام استان، رقم بسیار ناچیزی است.

سیف‌الهی خاطرنشان کرد: برای خارج کردن ساختمان‌سازی از رکود، باید به جای دریافت و پرداخت پول نقد، به‌صورت تهاتری و کالا‌به‌کالا عمل کنیم.

معاون عمرانی استاندار کرمان با ارایۀ پیشنهاد راه‌اندازی دفاتر پیشخوان توسط مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: اگر این دفاتر به‌صورت قانونمند راه‌اندازی شوند، می‌شود صدور پروانۀ ساختمان را به این دفاتر واگذار کرد.

وی هم‌چنین رابطۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان با شهرداری را بسیار مهم دانست و با بیان این‌که اگر بین این دو نهاد سوءتفاهم وجود داشته باشد، مشکل ایجاد می‌شود، بر تعامل بیش‌تر نظام مهندسی ساختمان با شهرداری تاکید کرد.

معاون عمرانی استاندار کرمان هم‌چنین خطاب به اعضای هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با بیان این‌که حوزۀ معاونت عمرانی استانداری را خانۀ خودتان بدانید، گفت: مهندسان استان کرمان در دورۀ هفتم نظام مهندسی، انتخاب خوبی داشتند.

سیف‌الهی افزود: خوشبختانه انتخابات دورۀ هفتم، فارغ از جناه‌بندی‌های سیاسی و کارشناسی بود.

وی به فاصلۀ مهندسان صنعت ساختمان استان کرمان با سایر کلان‌شهرها نیز اشاره کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید تلاش کند تا این فاصله پُر شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان هم‌چنین از سازمان نظام مهندسی ساختمان خواست برای بافت‌های فرسودۀ شهر چاره‌اندیشی کند و گفت: بیش از 50 درصد از ساختمان‌های شهر کرمان فرسوده است؛ بنابراین، نظام مهندسی ساختمان باید چاره‌ای بیندیشد تا این ساختمان‌های فرسوده، به‌گونه‌ای ساخته شوند که برای مالکان آن‌ها که بعضاً افرادی با بنیۀ مالی ضعیف هستند، مقرون به صرفه باشد.

و همچنین

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان مطرح کرد:

نظام مهندسی ساختمان بازوی فنی مدیریت استان

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: هماهنگی خوبی بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان و اداره‌کل راه و شهرسازی وجود دارد.

خداداد مقبلی در نشستی که با حضور ابوالقاسم سیف‌الهی معاون عمرانی استاندار کرمان و رییس و سایر اعضای هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی استان کرمان در محل معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، با اشاره به مشکلات دورۀ قبل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان افزود: در دورۀ قبل، جلسات هیات مدیره تشکیل نمی‌شد و در نهایت، منجر به تعطیلی هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان شد.

وی افزود: مدتی کار سازمان نظام مهندسی ساختمان را به‌صورت قائم‌مقامی پیش بردیم تا این‌که انتخابات این سازمان مجدد برگزار شد.

مقبلی ادامه داد: جمعی که اکنون به‌عنوان اعضای هیات مدیرۀ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان انتخاب شدند، از نخبگان و پیشکسوتان علمی و اجرایی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب اعضای جدید هیات مدیرۀ این سازمان گفت: امیدوارم در دورۀ جدید، آن‌چه در شأن نظام مهندسی ساختمان است، به‌ویژه اخلاق حرفه‌ای رعایت شود و با هماهنگی بین‌سازمانی، خدمات مناسبی به مردم ارایه دهیم.

مقبلی به دخالت افرادی خارج از جامعۀ مهندسان در ساختمان‌سازی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه برخلاف سایر صنوف، اقشار مختلف در زمینۀ ساختمان‌سازی ورود می‌کنند.

وی افزود: به‌طور مثال در ساخت مسکن‌های مهر، افرادی خارج از حوزۀ صنعت ساختمان که شغل‌های دیگری داشتند، به‌عنوان رییس هیات مدیرۀ مسکن مهر، مجتمع‌های چندطبقه ساختند و اکنون مشکلات این حوزه گریبان‌گیر ما شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بر عملیاتی‌کردن موضوع مجری ذی‌صلاح در استان کرمان تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم هرکسی وارد این صنعت نشود تا فارغ‌التحصیلان رشتۀ ساختمان‌سازی بتوانند در حوزۀ خود فعالیت کنند.

مقبلی هم‌چنین به دوگانگی ایجادشده بین سازمان نظام مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها اشاره کرد و از معاون عمرانی استاندار کرمان خواست کمک کند تا سازمان نظام مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها به‌عنوان سه ضلع یک مثلث، یک هدف را دنبال کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم‌چنین گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان می‌تواند به‌عنوان بازوی فنی پروژه‌ها، نقش خوبی ایفا کند.

مقبلی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان حتی می‌تواند به‌عنوان بازوی فنی مدیریت استان، در کارگروه‌های فنی حضور داشته باشند و از نظرهای تخصصی این سازمان استفاده کنیم.

وی بر حمایت مسئولان استان از سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد.